Начало Блог

Монтесори - възпитание и дисциплина, чрез право на свобода

Абонирай се
Монтесори - възпитание и дисциплина, чрез право на свобода

Монтесори е подход към образованието на децата. Той е начин за гледане и разбиране на децата. Представлява систематичен метод на образование, основан на внимателно научно изследване.

Образователната система "Монтесори" е уникална с това, че успешно е отстоявала принципите си и се е развивала в продължение на сто години. Тя се прилага ефективно при деца с умствени увреждания, физически увреждания, нормални и талантливи деца в различни страни по света. Може би най-значимата причина за успеха е, в това че има всеобхватен метод на образование, резултат от интегрирането на изследванията върху развитието, ученето, учебната програма и преподаването.

Каква е идеята за подхода на Монтесори към образованието на децата?

Монтесори е подход към образованието, основаващ се на принципа, че училищното образование трябва да работи с индивидуалния характера на детето, а не срещу него. Ето защо образованието трябва да се базира на научното изследване на детето и последващо разбиране за процесите на развитие и учене.

Какво е разбирането на Монтесори за характера на детето?

Д-р Монтесори смята, че децата обичат да играят, а това е нейното най-голямо откритие. Всъщност децата имат естествено желание да работят, за да се развиват. Водещата задача на детето е да създаде възрастен. В резултат на това децата не се задоволяват, освен ако нямат възможност да се развиват и учат.

Как разбирането на Монтесори влияе върху възгледите за образование на детето?

Училищата Монтесори се базират на принципа, че "... детето, а не учителят, е конструктор на човека и на обществото ...". Приема се, че "учителят може само да помогне на великата работа на детето... ".

Според принципите, образованието не е това, което учителят дава; образованието е естествен процес, който се извършва спонтанно от човешкото лице и се придобива не чрез слушане на думи, а чрез преживяване върху околната среда". Ето защо задачата на учителя е да осигури материали и среда, които ще подпомогнат развитието и ще бъдат готови да реагират, когато е необходима помощ.

Какво представлява образованието по мнението на д-р Монтесори?

Д-р Монтесори смята, че образованието не се състои само в предаване на знания, а и в нов път, насочен към освобождаване на човешки потенциал - знание, характер, дисциплина, социална хармония и най-вече свобода.

Как се различава програмата Монтесори от другите програми?

Програмата Монтесори се различава от останалите образователни програми по много начини.

Тя учи на индивидуалност. В много класни стаи, уроците се представят на целия клас, а понякога и на малки групи. В училищата Монтесори общото правило е обърнато. През повечето време учителят представя уроци, които отговарят на специфичните нужди на детето и интереса за разбиране на всяко отделно дете. То от своя страна не бива да се изправя пред нещо, за което не е готово. Това индивидуално внимание също помага на учителя да разбере по-пълно детето и по-добре да осигури това, от което се нуждае.

Децата се учат чрез упражняване на задачи, а не чрез слушане и се налага да помнят. В много от класовете, които не са от Монтесори се очаква да се учат, като слушат учителя. Работата обикновено се извършва с хартия и молив. В класната стая в Монтесори, от друга страна, децата се учат, като практикуват с апаратура, която олицетворява концепцията, да бъде усвоена.

Така например, когато изучават видовете фигури като триъгълници, квадратчета, кръгове и т.н., учителят ги рисува върху табелата с тебешир. Така децата проследяват реални фигури и правят дизайн. Подхождат на различни форми, за да направят модели. Те прилягат фигурите в правилните съответни дупки, за да развият фина визуална дискриминация.

Учебният план на Монтесори е много по-широк от много други програми. Програмата Монтесори учи повече от основите. На първо място, тя има упражнения за развиване на основния капацитет на детето - неговата способност да контролира движението (двигателното развитие), да използва сетивата (да възприема), да мисли (когнитивно), да решава (волно развитие), да чувства и има емоции (афективно или емоционално развитие). По този начин програмата помага на детето да стане компетентен обучаващ се. Това развива независимост и отговорност.

Учебната програма на Монтесори помага на детето да развие силна основа в езика и математиката и задълбочено проучване на физическата и културна география, зоология, ботаника, физическа наука, история и изкуство. Децата допълнително научават практически умения за ежедневието като готвене, дърводелство и шиене.

По отношение на дисциплината в програмата Монтесори акцентът е върху самодисциплината, разработена чрез подпомагане на детето да се научи как да отговаря по подходящ начин на нуждите, вместо да дисциплинира чрез използването на награди и наказания.

В класната стая в Монтесори организацията на стаята позволява на децата лесен достъп до разнообразни учебни преживявания. Стаята е специално организирана, за да изглежда привлекателна и подредена. Материалите се показват на рафтовете на височината на детето.

Материалите в класната стая на Монтесори са внимателно проектирани и щателно проучени, за да отговарят на нуждите и характеристиките на детското развитие.

Учителите в Монтесори са обучени да преподават уважение и положителни ценности чрез моделирането си, както и чрез начина и преподават.

Методът Монтесори за подпомагане на детето е чрез процес на показване на детето какво да прави по положителен начин. Учителите в Монтесори се опитват да избягват "потушавания" или саркастични коментари и да се опитат да не унижат или смучат детето.

Програмата Монтесори е систематизирана и внимателно подредена според принципите за развитие. Всяка дейност се обмисля. Гради се внимателно над предходна подготовка, за да се стигне до интелигентността към по-висока активност.

Програмата "Монтесори" има за цел да развие независимост и отговорност. Организацията на класната стая, методите на преподаване и практическите уроци по живот са насочени към подпомагане на детето да стане самодостатъчно и дисциплинирано.

Рутинната практика на програмата Монтесори се основава на принципа на свободата и избора, а не на определени времена за предписани дейности. Всичко в Монтесори е планирано, полезно и образователно, а така детето може да избира свободно.

В програмите Монтесори децата се разглеждат като позитивни същества, чиято основна цел е работата по изграждането на възрастен.

Развитието и ученето сами по себе си са адекватни мотива тори. Радостта се открива и преживява в реалния свят чрез изучаване на природата, науката, математиката, музиката, четенето, историята и географията, а не в света на комиксите, карикатурите и фантазията.

Как образованието в Монтесори е от полза за децата?

Опитът и изследванията показват, че децата, посещаващи училищата в Монтесори, са компетентни, само дисциплина, социално добре адаптирани и щастливи.

Компетентност: Децата в училищата Монтесори са образовани доста над основното ниво. Също така, образованието в Монтесори е всеобхватно, децата често са изключително добре осведомени и в редица други области.

Самодисциплина: Монтесорийските училища са добре известни с възпитание на самодисциплина у децата. Децата сами избират да работят продължително и упорито. Те показват способност да се концентрират за дълги периоди от време, проявяват търпение и съпротива срещу изкушението.

Социална адаптация: образователната система в Монтесори впечатлява посетителя приятелски, съпричастно и кооперативно. Класна стая е весела, социална общност, в която децата се радват взаимно. Не е необичайно дете да помага на друго дете. Също така, изучаването на социални благосклонности и учтивост е част от учебната програма на училището.

Щастие: Повечето родители на деца в училище в Монтесори коментират колко много децата им обичат училище.

Коя е д-р Мария Монтесори и как установява образователния си метод?

Чрез изследването си д-р Монтесори открива, че децата притежават различни и по-високи качества от тези, които обикновено им приписваме. Сред тези качества са:

Удивителното психологично концентриране: е в това, че децата работят по задачи, които ги интересуват.

Любовта към повторението: Самите деца избират да практикуват неща, които се опитват да овладеят отново и отново. Например, след като детето реши да се научи как да връзва обувки, то може да развърже обувките си многократно, като продължава повторението, не усвои изцяло задачата.

Любов към реда: Докато мислим, че децата са разхвърляни, д-р Монтесори установи, че децата имат естествена нагласа за организация и ред. Тази естествена наклонност може да бъде подпомогната и развита, ако се създаде ред за насърчаването й.

Свобода на избор: Децата обичат да избират нещата, които да вършат. Ако материалите са с лесен достъп до тях, децата ще ги избират, вземат и заменят, без да се нуждаят от помощта на възрастен.

Децата предпочитат да работят: една от най-големите изненади за д-р Монтесори е откритието, че децата предпочитат да работят. Понякога възрастните са заблудени като смятат, че децата искат само да играят и да не работят. Според д-р Монтесори децата харесват да играят на "къща". Те често претендират, че умеят да готвят, пекат, почистват къщата и така избират да са в кухня с майка си (или баща си) да се учат как да приготвят "истинска" храна.

Няма нужда от награди и наказания: Монтесори откри, че децата са вътрешно мотивирани да работят. Никой не иска да бъде проблем. Така че, те не се нуждаят от външни награди и наказания. Това, от което се нуждаят е помощ. Възрастният може да помогне, като показва на детето как да направи това, което опитва да постигне детето. Компетентността и приносът на обществото са възнаграждаващи за детето и това е достатъчно награда.

Награди за отказване на деца: Децата често показват безразличие към изкушението на наградите, когато са поставени в конфликт с интересите на ума.

Любителите на тишината: Децата обичат да слушат меки звуци и дори тишината. За да видите дали могат да се движат, без да създават звук, опитайте като им зададете такава игра.

Желанието да четеш и пишеш: В началото д-р Монтесори не вярва, че малките деца на четири и петгодишна възраст могат да се учат на четене и писане. Децата обаче показват такъв интерес, че изумяват всички.

Какво представлява центърът за ранно детство в Монтесори?

Децата обичат училището Монтесори. Те харесват възможността да бъдат с други деца на тяхната възраст и обичат да имат много интересни неща. Стаята е привлекателна, с много внимателно проектирани материали и дейности, от които децата могат да избират. Децата са свободни да се ангажират с дейности, които ги интересуват. Те могат да работят сами или с приятел или група приятели. Те могат да отделят толкова време, колкото е необходимо във всяка дейност. Те имат възможност да правят неща, които виждат у родителите си вкъщи. Могат да приготвят храна; могат да работят дърводелски дейности. Могат също така да се учат сами да връзват обувките, да използват цип, преса и копчета. Те могат да слушат музика, да пеят, танцуват и да се научат да играят с инструменти. Наред с това децата могат да рисуват, да работят с глина, да се научат да шият, да правят маски или кукли. Също така децата могат да се научат да броят или да сглобяват думи, да разглеждат книги с всички чудесни неща по света.

Подходът Монтесори се използва в държавните училища?

Подходът Монтесори се използва в много обществени и частни училища. Все по-голям брой учители от държавните училища откриват подхода на Монтесори към образованието. Много учители смятат, че Монтесори осигурява подкрепа за онова, което интуитивно се опитват или искат да направят. Тези учители са развълнувани от Монтесори, защото им дава специфични материали и техники, които улесняват работата с децата по начина, по който те искат.

Какво е класната стая в Монтесори?

Класна стая в Монтесори е вълнуващо място. Има много интересни и красиви ресурси, с които децата могат да работят. Има много интересни книги за широк асортимент от теми. Книги на насекоми, растения, животни, различни страни, история и т.н. Учебници и работни книги. Вместо това децата работят с много различни бетонни материали, които им помагат да се научат чрез активен процес. При използването на тези материали децата могат да създават свои собствени книги, да изготвят свои собствени карти или времеви линии и да разработват собствени проекти. В резултат класната стая е заето, щастливо място. Тъй като класната стая е добре организирана, с намерението да направи всички материали видими и достъпни за децата, децата могат да намерят това, което искат и работят, без да се налага да чакат учителя.

Някои деца могат да четат, докато други решават задачи по математика. Някои учат за мравки, докато други слушат класическа музика на слушалки. Всички деца са ангажирани с целенасочена дейност, която води и развива интелигентността.

Материалите, изложени в стаята, са внимателно проектирани с образователна цел. Поради това децата могат свободно да се местят от дейност в дейност. Не е нужно да чакат задачи от учителя.

Класната стая е насочена към дейността, а не към учителя. Задачата на учителя е да подготви класната стая, да определи материалите, а след това да наблюдава децата и да реши как да помогне. Учителят не трябва да тества децата, защото е лесно да се види как вършат децата, като наблюдават своите дейности. По този начин учителят може да има актуална информация за всяко дете. Сътрудничеството, а не конкуренцията, става тон на взаимоотношенията между стаята и противника, като се превръща в приятелство.

До каква възраст е проектирана програмата Монтесори?

Материалите в училище Монтесори са предназначени за деца до 12-годишна възраст. Докато повечето училища в Монтесори са за лица под 6-годишна възраст, има все по-голям брой училища в Монтесори, които работят с деца чрез всички основни степени. Съществуват и няколко малки и старши гимназиални програми в Монтесори. Д-р Монтесори обсъжда образованието на децата до ниво колеж. То обаче проектира материали само за ранните и първичните години. Това се дължи на факта, че самата тя смята, че специално разработени материали са важни само за по-малките деца.

Какво се преподава в програма Монтесори?

В програмата Монтесори децата имат възможност да научат същите теми, които ще научат във всяка друга програма. В предучилищното ниво децата развиват социални, емоционални, моторни и възприемащи умения и започват да се научават как да четат и правят математика. Те стават все по-ангажирани с историята, географията и науката. Те научават някои ръкописи, както и практически житейски умения. В основното училище учебният план е изчерпателен. Родителите обикновено са впечатлени както от дълбочината, така и от ширината на учебната програма. Децата усвояват основите по-рано и следователно могат да отделят повече време за развиване на умения и учене в други тематични области.

Скъпа ли е програмата Монтесори и как работи?

Материалите на Монтесори изглеждат скъпи, но не е съвсем така. Голямата сума се дава, когато трябва да се създаде нова програма от нулата. Качеството в дизайна, целта и изработката правят материала. Има материали на Монтесори, направени през 20-те години на 20-ти век и използвани ежедневно от децата. Те са преминали през три поколения учители и са още красиви, и се използват днес.

Как децата са дисциплинирани в програма Монтесори?

Повечето възпитаници на програма Монтесори са мирни, приятни и добре поддържани децата. Програмата възпитава в самодисциплиниране най-вече. Особено интересно е, че методът не включва техники на принуда или манипулация. Децата не мислят за учителите си като строги или злонамерени. Не се използват техники на сила или строги наказания.

Децата възпитаници на тази школа харесват учителя и класна стая. Те усещат, че учителят се грижи за тях и е източник на помощ. Учителят разбира, че децата искат да се харесат и да бъдат приети в групата. Ето защо детето, което има затруднения, се нуждае от помощ. Детето просто трябва да бъде показано по положителен начин как да посрещне нуждите си. Чрез този процес неприемливото поведение намалява и накрая изчезва. Това прави класна стая много приятно място както за децата, така и за учителя.

Ключовите моменти в този процес са:

Околна среда, подготвена да отговори на нуждите на децата.

Учител, изцяло отдаден на положителни и конструктивни методи за подпомагане на децата.

Как се сравняват деца от програма Монтесори с деца от други програми?

Децата от програма Монтесори често са няколко години напред от връстниците си. Те обичат училището и обикновено се интересуват от всичко. Обикновено са приятелски, щедри, кооперативни и уважаващи другите.

Какво се случва с децата, когато напускат програмата Монтесори?

Децата от програма Монтесори се намират добре, където и да отидат. Те винаги са уважителни, кооперативни, самодисциплинирани и независими, добре подготвени да се развиват успешно във всяка програма. Компетентността е солидна основа за успех.

Признати ли са програмите Монтесори?

Подходът на Монтесори към образованието е добре известен днес по света. Има хиляди училища в Монтесори по целия свят. Все по-голям брой учители и администратори на обществени училища се интересуват от метода на обучение на д-р Мария Монтесори.

Защо родителите трябва да помислят за обучение Монтесори за детето си?

Образователните предимства, които детето получава в живота са много важни. Личността, перспективата и интелигентността на детето са в процес на формиране. За да може детето да осъществи напълно своя потенциал е от решаващо значение да му бъдат предоставени необходимите ресурси и помощ за обучение и развитие. Тази помощ може да бъде предоставена само ако се основава на адекватно разбиране за процесите на растеж и развитие. Тази информация и необходимите инструменти за подпомагане развитието се предоставят на учителите в самите програмите в Монтесори.

Как се обучават учителите на Монтесори?

Учителите в Монтесори се обучават, чрез демонстрация и предоставяне на възможност за практикуване. Учебният план на Монтесори е организиран около специфични учебни материали, които се развиват в последователност. Всяка учебна област се преподава на обучаващите се стажанти чрез внимателно демонстриране на представянето и използването на всеки учебен материал последователно.

По този начин, учителите научават използването на специфични материали и техники за подпомагане на децата да се учат и да развиват правилно. В същото време те развиват теория на ученето, учебната програма и преподаването, която подкрепя и е в съответствие с практиката.

Какви са учителите на Монтесори?

В Монтесори учителите възпитават децата да станат независими, отговорни, самодисциплинирани и кооперативни. Учителите преподават практически умения в различните тематични области, науки, изкуства, танци и различни форми на ръчна работа. Учителите възпитават у децата и контрол върху движението и развитието на сетивата на зрението, звука, докосването, вкуса и миризмата.

Защо Методът на Монтесори е различен от другите методи?

Методът на обучение по Монтесори се основава на внимателно проучване, което се предава на учителите чрез обучение. Това е динамична система на образование, в която всяко поколение учители има възможност да предаде придобитите знания чрез обучение и опит на бъдещите поколения. Това е система, където най-добрите се съхраняват, а самите подобрения се добавят и предават. Използва се в различни култури и държави по света. Това е всеобхватен подход за работа с деца, основан на изследвания и внимателно обучение

Всички програми на Монтесори са еднакви?

Не всяка програма Монтесори е една и съща. Всяка отразява личността на възрастните, които изпълняват програмата, така че няма две програми Монтесори, които да са точно еднакви и всяка да се оценява поотделно. Всяка организация за обучение на учители в Монтесори е малко по-различна.

Когато д-р Монтесори била жива, имало само една международна организация Монтесори. Когато д-р Монтесори умира през 1952 г. интересът към образованието в Монтесори продължава да расте, Свети Николас и някои други национални организации стават независими. Някои хора създадат дори нови организации. В началото на 60-те години американското Монтесори общество формира своя собствена независима организация. Мис Хомфрей продължава и помага за създаването на център в Ирландия и по-късно работи с група преподаватели, бивши студенти и колеги "Монтесорианс". И докато обучението е различно за всяка организация, вдъхновението, работата на д-р Монтесори за всички е едно и също.

Световният образователен институт Монтесори е неправителствена организация, чиято основана с цел е насърчаване качественото образование, чрез научни изследвания, информация, обучение и образователни материали на разположение на преподаватели и родители. Институтът осигурява обучение за лица, които се интересуват от работа с деца в ранна детска възраст и основна възраст. Предлага се курсове и дипломи "Монтесори" за различните възрастови групи. Тяхната цел е насочена към това да даде възможност на учителите и другите да учат, докато продължават своята редовна работа.

Институтът Монтесори се опитва да предаде специфична информация и техники, представящи най-доброто. Тя има за цел да внушава уважение и разбиране на децата, правилно развитие, докато при възрастните се свързва с гъвкавостта и спонтанността, необходими за посрещане на всяка уникална ситуация и нуждите на всяко дете.

Публикувана на 8.04.2019 г.

Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“.

Добре
Виж още